CV for Bent John Heltborg

1967           Telefonicertifikat
1967-1968 14 måneder i marinen, befaren på minestrygeren Årøsund
1968-1971 Styrmand i Cherry Heering Line
1971-2002 Ansat i forsikringsselskabet Skandinavia (1972 fusioneret med Baltica, 1982 fusioneret med Nye Danske og 1995 fusioneret med Tryg)
1971-1980 Arbejder i Havariafdelingen med vareskader og lystbådsskader.
1974           F.X. i søforsikring
1976           Fuldmægtig og leder af lystfartøjsskadeafdelingen.
1980-2002 Arbejder som Løsøretaksator i først Randers og siden 1996 i Vejle
1985           Eksamineret Løsøretaksator
2002-      Begynder at nyde mit otium?

Jeg er født Bent John Andersen, men tog i 1976 familienavnet på mødrene side Heltborg.

Som dreng var jeg spejder fra jeg var 11 år til 15 år hvorfra jeg har interessen for naturen.

Har tidligt interesseret mig for astronomi, så efter en periode, hvor jeg ville have været brobygningsingenør, blev det naturligt at ville være styrmand.

Navigatøruddannelsen gav også interesse for elektronik.

Siden 1971, hvor jeg gik i land, har jeg interesseret mig for tilværelsens mysterier og meldte mig da allerede ind i A.M.O.R.C.

Jeg har en stor nysgerrighed til mange ting, herunder elektronik, så i 1981 samlede jeg min første computer en ZX81, jeg bestilte på postordre fra England. Senere havde jeg en Spectrum, som blev afløst af en Amstrad 512. Jeg er holdt op med at tælle hvad nummer computer jeg nu har.

Astronomiinteressen har jeg plejet i først KAF Københavns Amatørastronomiske Forening, senere ØAA Østjydske Amatør Astronomer og nu i HAF Horsens Amatørastronomiske Forening. I ØAA var jeg formand fra 1983 til 1995.

Som dreng var sport min svage side, men som spejder fik jeg opbygget en vis sejhed. Men først i 1975 begyndte jeg aktivt på en sportsgren. Det var karate stilen Kyokushinkai Karate som jeg dyrkede til 1981. Senere blev løb mere "seriøst" i Hadsten Trim og siden 1992 også i Atlética i Horsens. Jeg har løbet et enkelt maraton og nogle halvmaraton, men er nu holdt op p.g.a. slidgigt i hoften.

Yderligere sportsgrene er siden 1998 bueskydning i SIK's bueskydningsafdeling. Dykning siden 2000 i Horsens Dykkerklub. Længe før det har jeg også gået til ridning et år.

Det bliver også til lidt sejlsport. Jeg er medlem af HSH Horsens Sejlklub og sejler lidt i en kammerats Ballad. Har da jeg boede i København haft en gammel spidsbatter på 27'.

De mest specielle "ferier" jeg har været på var i 1986 i Egypten, hvor jeg bl.a. var inde i den store pyramide, og i 1994 hvor jeg besøgte stedet for tunguskakatastrofen midt inde i Sibirien.

Har også prøvet at være passager i en drageflyver med motor i 1998, og to år før prøvede jeg et faldskærmsspring i Randers. Begge dele kan jeg takke Karin for.

Jeg blev gift sent. Først med Jette som jeg var gift med fra 1982 til 1986. Så var jeg heldig i 1992, at møde Karin som jeg har været gift med siden 1996.

I 1999 så jeg min første solformørkelse fra et lille "bjerg" (Breitenstein 812 moh)25-30 km SØ for Stuttgart. D.v.s. det regnede nærmest væk men vi så da skyggen komme farende, og det blev virkeligt mørkt. I 2001 så jeg den anden fra vestkysten af Madagaskar i en lille by ved navn Morombe. Den var fantastisk. Ikke en sky på himlen og sidste kontakt var præcist ved solnedgang. Endelig så jeg den tredie i Australien lidt uden for Ceduna den 4. december 2002.

Det var under en tur på næsten 6 uger hvor vi delvist selv kørte og delvist var på tur med lille bus tværs over Australien fra syd til nord. Ved Exmouth dykkede vi bl.a. på Ningaloo reef

Da vi i 2003 var i Mexiko, fik vi også dykket ved Playa Del Carmen og et par dyk i en Cenote/oversvømmet hule.

I Mexico måtte jeg opgive at kravle op på nogle af pyramiderne, pga smerter i højre hofte. Det blev checket da vi kom hjem og den 1. marts 2004 fik jeg så ny kunstig hofte. Så nu kan jeg gå uden smerter, men løb kan det ikke blive til.

I 2005 fra 9. november til 25 november var i Ecuador og på krydstogt på Galapagos. 11 øer nåede vi at besøge og fire steder fik vi også et dyk. Et udpluk af billederne er også her på hjemmesiden. Sammen med en dagbog fra turen.

9. til 24. oktober 2006 i Thailand og Kina i henholdsvist nordthailand i Lanna provinsen og i SV Kina i Yunnan provinsen.

2007 fra 15. marts ti 2. april rundt i Vietnam og ud for Nah Trang fik jeg to dyk.
Den 15. juli tog vi til Kamtjatka i 14 dage.

Efter Kamchatkaturen var vi i 2008 "kun" én større tur. Den gik først godt tre uger til New Zealand hvor vi kørte rundt på både nordøen og sydøen. Derefter to måneder til Australien, med start i Sydney, derefter 50 dage i lejet bushcamper. Her var vi først op langs østkysten med bla. med besøg i Steeve Ervins Australian Zoo, og tre dyk på Great Barrier fra Cairns. Meteorkraterne Henbury craters lidt syd for Alice Springs, Tanami ørkenen, meteorkrateret Wolfe Creek som er næsten en km i diameter, Tre dyk ved Ningaloo Reef og flere svømmeture med hvalhajer samme steds, afsluttende med en lille uge hos venner i Margaret River. Man kan læse om det under linket til vore ferier.

I september blev jeg så folkepensionist!

På grund af konstateret prostatakræft blev det ikke til mere rejse det år.

7. januar 2009 startede jeg på strålebehandling. Så nu skal jeg lige over det før det bliver flere rejser.

Det bliver alligevel til en lille tur i år 2009, nemlig Grønland fra 27. juli til 4. august. Vi starter i Sønder Strømfjord/Kangerlussuaq og sejler med Ocean Nova op langs kysten til Uummannaq, hvor vi vender. Se nærmere under "Billeder mm fra ferier"

22. september 2009 får jeg skrællet prostata ambulant i Randers. Det giver nogle følger jeg ikke har lyst til at skrive om her. (skrevet 23.1.1011)

19. oktober 2009 bliver jeg så hofteopereret i venstre side.

I januar-februar 2010 var vi på krydstogt Fra Buenos Aires i Argentina, hvor vi vendte ved Antarktis, og i juni-juli på krydstogt rundt om Svalbard, startende i Longyearbyen. Her så vi bl.a. flere isbjørne